Sikker på cykel - hele livet

Det er skønt og sundt at cykle. Så bliv ved så længe som muligt. Med få tiltag kan cykling være både sikkert og trygt, også når du kommer op i årene, hvor risikoen for at komme til skade på cykel stiger. Det er primært, fordi balancen bliver dårligere og kroppen er mere skrøbelig end før.

Gode råd til at blive sikker på cykel

Vælg en cykel der passer til dig

Sikker på cykel - hele livet: Vælg en cykel der passer til dig

Med en cykel du let kan komme af og på, bliver risikoen for en ulykke mindre.

Hvis du har en cykel med lav indstigning, er det meget lettere at stå af og på cyklen uden at miste balancen.

Hvis du har svært ved at dreje hovedet, når du skal orientere dig, kan du også lettere stoppe helt op for at se dig for.

Når du kommer op i årene, bliver din reaktionsevne typisk nedsat. Her hjælper en cykel med lav indstigning også, fx hvis der opstår noget uventet, og du hurtigt skal kunne komme af cyklen.

 

Brug god til på at orientere dig

Sikker på cykel - hele livet: Brug god til på at orientere dig

De fleste alvorlige cykelulykker sker på grund af manglende orientering i vejkryds.

Se dig derfor godt for og brug hellere lidt ekstra tid på at orientere dig, før du fx drejer eller krydser vejen. Så har du bedre mulighed for at vurdere andres hastighed og hensigt. Andre trafikanter får også mere tid til at få øje på dig.

Læs mere om cykelulykker

Brug cykelhjelm

Sikker på cykel - hele livet: Brug cykelhjelm

Flere og flere ældre kører med cykelhjelm - faktisk kører fire ud af ti cyklister over 60 år med hjelm. Det er godt, fordi hjelmen beskytter hovedet, hvis man er uheldig og styrter.

Prøv dig frem og vælg en hjelm, som du synes er smart og som er behagelig at have på. Så er der større chance for, at du bruger den - hver gang.

Husk, at cykelhjelmen skal sidde rigtigt:

  • Hjelmen skal passe til dit hoved.
  • Hjelmen skal sidde vandret på dit hoved. Der skal være omkring to cm fra øjenbrynet til hjelmens forkant.
  • Remmene skal være stramme, så hjelmen sidder godt fast.

 

Vær synlig i trafikken

Sikker på cykel - hele livet: Vær synlig i trafikken

Det er en god idé at køre i tøj i pangfarver. Det gør dig mere synlig i trafikken - også i dagslys.

Når en bilist fx skal svinge til højre, kan han se dig bedre i sidespejlet. Du bliver også lettere at se på længere afstand, og det er en fordel for dig, for så kan andre bedre nå at reagere eller bremse hvis nødvendigt.

Et stort forsøg fra Aalborg Universitet har vist, at du som cyklist halverer risikoen for at blive påkørt, hvis du kører med en pangfarvet (gul) jakke på.

Se mere om at være synlig i trafikken

Når det er mørkt, er det en god idé at have reflekser eller refleksvest på.

 

Cykeltasker er bedre end cykelkurv

Sikker på cykel - hele livet: Cykeltasker er bedre end cykelkurv

Jo mere vægt du har foran på cyklen, jo sværere bliver det at holde balancen.

Det er derfor en god idé at have cykeltasker bagpå cyklen i stedet for at anvende cykelkurven foran - specielt hvis du i forvejen er udfordret på din balance. 

Hvis du har cykelkurv på din cykel, så brug den kun til lette ting.

Video: 6 øvelser, der holder dig sikker på cykel

Træningsøvelserne er designet til at holde din krop i god cykelform. Alle øvelserne er i tre forskellige sværhedsgrader. Videoen viser, hvordan du udfører øvelserne på de forskellige niveauer. Den viser ikke det fulde træningsprogram.

Start med niveau a og gå videre til niveau b og c, når du er klar til flere udfordringer. Alle øvelser udføres 8-10 gange og gentages 2-3 gange.

Det kan være en god idé også at printe dokumentet med beskrivelser af øvelserne.

Hent pdf'en nedenfor eller her:
6 træningsøvelser, der holder dig sikker på cykel

6 øvelser, der holder dig sikker på cykel

Sikker på cykel - hele livet:  6 øvelser, der holder dig sikker på cykel

Det er vigtigt at holde sin cykelform ved lige for at kunne cykle sikkert hele livet.

Med alderen mister vi muskelstyrke. Allerede fra 50-årsalderen mister vi 1-1½ procent muskelstyrke hvert år. Vi mister også de hurtige muskelfibre, der påvirker vores balance og stabilitet.

Det er derfor vigtigt at træne for at holde formen ved lige. Træningsøvelserne her er designet til at holde din krop i god cykelform.

Tag også cyklen med jævne mellemrum, så der ikke går for langt tid mellem du får cyklet - selv korte ture tæller.

 

Se 6 øvelser, der holder dig sikker på cykel

Eneulykker fylder mest

Sikker på cykel - hele livet: Eneulykker fylder mest

Når du kommer op i årene, stiger risikoen for at komme til skade på cykel. Det er primært, fordi balancen bliver dårligere og kroppen er mere skrøbelig end før. Hvor en ung person slipper med et blåt mærke, kan en ældre risikere at brække armen. Inden for det sidste år er næsten hver tiende cyklist over 65 år faldet på cykel.

Ofte er der tale om eneulykker, hvor kun cyklisten selv er involveret. En del af ulykkerne sker, når cyklisten mister balancen, når han eller hun står af eller på cyklen. Mange kommer også til skade, fordi de styrter efter at have ramt kantstenen eller kører ud i rabatten. 

Det kan også ende med alvorlige skader, hvis man bliver ramt af en bil i et kryds. Cyklister på 65 år eller mere er overrepræsenteret i dødsulykker. Læs mere om ulykker med 65+ cyklister.

Så pas godt på dig selv:

  • Vælg en cykel, der er let at komme af og på
  • Orienter dig grundigt i vejkryds
  • Vær opmærksom i trafikken
  • Husk cykelhjelmen
  • Gør dig synlig med pangfarver og refleks

 

Gode råd om el-cykel

El-cykel

Sikker på cykel - hele livet: El-cykel

Flere og flere vælger at købe en el-cykel for at få ekstra hjælp op ad bakkerne eller "medvind" på cykelstierne. Men desværre er der også en stigning i antallet af ulykker med ældre på el-cykel.

Hvis du overvejer at købe en el-cykel, er det vigtigt, at du bliver fortrolig med den og træner på et sikkert sted, inden du cykler ud i trafikken. Undersøg, om du kan køre sikkert på en el-cykel. Hvis en almindelig cykel giver problemer med fx balancen, kan el-cykel forværre problemet.

Du kan hurtigt blive "fartblind", når du har vænnet dig til el-cyklen. Det er derfor vigtigt, du er opmærksom på andre og fx sætter farten ned, når du nærmer dig et kryds. Husk at andre i trafikken meget nemt kan komme til at undervurdere din fart.

Læs mere om el-cykel

5 gode råd til el-cykel

  • Vælg en model med centermotor, dens køreegenskaber minder mest om en almindelig cykel og er nemmest at køre på.

  • Prøv et par forskellige modeller før du køber. Der er stor forskel på, hvordan de føles at køre på.

  • Bliv fortrolig med el-cyklen, før du kører ud i tæt trafik.

  • Husk, at du kører hurtigere end de andre, sæt farten ned, når du fx nærmer dig et kryds.

  • Kør med cykelhjelm.

Download gode råd til fx uddeling til arrangementer eller lign.

Billede af Pdf til print.PNG
Sikker på cykel - hele livet.pdf
Download

Bliv sikrere på cykel. Læs alle vores artikler om emnet

Bliv sikker i trafikken