Mikkel er død - en fiktionsserie i fire afsnit


Mikkel vågner op på en mark og ved ikke, hvad der er sket. Langsomt går det op for ham, at noget er helt galt.

Mikkel tager hjem til sin kæreste Ida og opdager, at livet har taget en afgørende drejning for hende siden hans død.

Mikkel får endelig opklaret, hvad der er årsagen til hans død. Samtidig finder han ud af, hvordan han måske kan hjælpe sin mor og Ida.

Mikkel tager hjem til sin mor og lillebror. Han er ved at få styr på sine nye evner og forsøger at gøre en forskel for de efterladte.  

Podcast

Ung i trafikken: Podcast

Livet kan ændre sig på et splitsekund, når nogen kører galt. Denne podcast-serie er historier fra det virkelige liv om netop det. Podcasten er produceret i et samarbejde mellem Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og Heartbeats.

Afsnit 1: 
Sebastian kørte i døden med tre af sine venner en februar nat. Han blev kun 18 år. I afsnit 1 fortæller Sebastians mor og bror om den dag, de mistede ham.

Afsnit 2:
Sabrina kører galt med sin bedste veninde i en voldsom ulykke. De overlever begge to, men veninden får varige mén. Hør Sabrinas historie om skyld, loyalitet og venskab.

Afsnit 3:
I 2003 får 18-årige Jonas et lift af sin veninde på vej hjem fra skole. Seks dage senere vågner han op i en hospitalsseng. Til beskeden om, at han nok aldrig kommer til at gå igen.

 Lyt til podcasten på:





Man kommer aldrig 100 % videre

Pernille mistede sin storebror i en fartulykke, da hun var 13 år. Her fortæller hun sin rørende historie.

Personlige historier


Kaspers storebror kørte galt på grund af fart og alkohol og mistede livet som 20-årig. Her fortæller Kasper om at skulle finde sig selv, når man fra den ene dag til den anden ikke længere har en storebror at støtte sig til. 

Kents tvillingebror kørte med en fuld chauffør. Det blev en fatal beslutning.

Hvad laver du, når du kører bil?

Slap heeeelt af og slip gassen

Se dokumentarserien Frigear fra DR3


18 år og bajere på bagsædet

Dæk, druk og usikkerhed

Boosters og fuld af skyld

Tro, håb og gutterne

Unge dør oftere i trafikken end andre aldersgrupper

Ung i trafikken: Unge dør oftere i trafikken end andre aldersgrupper

17-24-årige dør oftere i trafikken end andre aldersgrupper. De kommer også hyppigere alvorligt til skade. Faktisk er trafikulykker en af de væsentligste årsager til, at 17-24-årige mister livet.

Manglende rutine og biologien spiller en vigtig rolle

Den kedelige ulykkesstatistik for de 17-24-årige skyldes sandsynligvis, at de ikke har så meget rutine som de ældre generationer. Derfor gælder det om at komme ud at køre en hel masse, så snart man har fået sit kørekort. 

Men biologien betyder også noget. Vores hjerner er nemlig normalt først helt udviklet, når vi er i midten af 20'erne. Inden da kan det være sværere at tænke langsigtet og overskue konsekvenser. Hertil kommer, at unge mænd udvikler ekstra meget af det mandlige kønshormon testosteron, som kan betyde, at de bliver mere risikovillige. 

Kilde: Danmarks Statisk

 

Unge i personbil

Ung i trafikken: Unge i personbil

Når 17-24-årige er involveret i en alvorlig trafikulykke, sker det oftest i en personbil. I perioden 2015-2019 har 88 unge mistet livet og 690 er kommet alvorligt til skade i en trafikulykke, hvor de befandt sig i en personbil. Ulykkesstatistikkerne viser, at faktorer som høj fart, spirituskørsel og uopmærksomhed ofte optræder i ulykkerne.

Kilde: Vejdirektoratet.

 

Hvorfor går det galt?

Ung i trafikken: Hvorfor går det galt?

Når en ung person kører galt i bil, er det ofte, fordi han eller hun kører for hurtigt eller er uopmærksom.

Nogle gange bliver ulykken forværret af, at de 17-24-årige ikke er så gode til at spænde selen som andre aldersgrupper, og at de generelt mangler rutine i at køre bil, samtidigt med at nogle tager flere chancer (fx kører overfor rødt eller foretager hasarderede overhalinger).

Alkohol og stoffer kan også være en del af ulykken. Ofte er det en kombination af flere ting.

Læg mobilen


LÆG MOBILEN - ellers koster det et klip

Udover en bøde på 1.500 kr. koster det også et klip i kørekortet samt 500 kroner til Offerfonden, hvis man benytter håndholdt mobiltelefon, GPS, tablets, computere m.v. under kørslen.

Læs mere om klip i kørekortet

LÆG MOBILEN når du cykler – eller slip 1.000 kr.

Det er ulovligt at fiske mobilen frem fra lommen og bruge den håndholdt på cykel. Bøden for at gøre det er 1.000 kr. 

Læs mere om uopmærksomhed på cykel

Sænk farten


Vi har talt med en af dem, der ved allermest om, hvad kroppen udsættes for i en trafikulykke. Vicestatsobducent Peter Juul Thiis Knudsen tager dig med ind på retsmedicinsk institut.

Test dig selv: Hvor langt kører du, inden du får standset bilen helt op?

Hvorfor smider vi en Volkswagen Golf VII ned fra 12. sal? Vi viser din fart fra en anden vinkel. På den måde kan du se, hvilke kræfter der er på spil, hvis du kører for hurtigt.

Har du kørt for stærkt? Beregn din bøde her