Nederen forældre (2014-2020)

Arkivside for Nederen Forældre kampagnen

Nederen forældre (2014-2020): Arkivside for Nederen Forældre kampagnen

Cykelhjelmskampagnen “Nederen Forældre” blev i 2014 skabt efter flere år med stagnerende cykelhjelmsbrug blandt børn. Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstællinger viste, at brugen af cykelhjelm faldt markant, når børnene var mellem 9 og 13 år gamle.

På dette alderstrin stoppede mere end 40.000 børn med at bruge hjelm hvert år. I samme alder begynder flere børn at cykle mere og alene, hvorfor frekvensen af alvorlige ulykker stiger netop her. Derfor var der meget at vinde, hvis man kunne få børnene til at beholde hjelmen på bare en smule længere.

Kampagnen bestod af et Facebook community ”Nederen Forældre” (72.535 følgere) samt 4 musikvideoer, der tager fat i indsigter, som alle kender fra forældrerollen. 

Annoncører: Rådet for Sikker Trafik & TrygFonden
Bureau: & Co.
Mediebureau: Orchestra

Nederen Forældre film

Hold den nederen

Hold den nederen

I 2014 lancerede vi konceptet Nederen Forældre, der havde til formål at få flere børn i alderen 10-12 år til at beholde cykelhjelme på i længere tid. Kampagnen hylder de forældre, der holder fast og kræver, at deres børn kører med hjelm.

 

Nederen er kærlighed

Nederen er kærlighed

Det er svært at holde fast, når man bliver mødt med modstand og vrede fra dem man elsker allermest. Det gør ondt at være nederen, men man gør det kun fordi man elsker ungerne så højt.

 

Filips far

Filips far

Når den første i klassen smider cykelhjelmen starter domino-effekten. Nogen har ikke holdt den nederen nok. Alt peger på Filips far! 

 

Voksenfest

Voksenfest

Den sidste film i serien ”Voksenfest” fik til formål at styrke forældrenes sammenhold og fokusere konceptet på at skabe samtaler. Ikke bare online, men i den virkelige verden. Der skulle laves fælles regler for brug af hjelm i klasser og vennegrupper

 

Adfærd: Cykelhjelmsbrugen har nået det højeste niveau nogensinde

Nederen forældre (2014-2020): Adfærd: Cykelhjelmsbrugen har nået det højeste niveau nogensinde

Antallet af børn der beholder hjelmen på, har været stigende i kampagnens levetid. Inden kampagnen kom på banen i 2014, havde hjelmbrugen for børn ligget helt stille i fem år.

Siden er antallet af forældre, der har talt med deres barn eller lavet regler for brug af hjelm, steget fra 69 % i 2014 til 82 % i 2018, og mens der i 2014 var ca. 40.000 børn, som årligt droppede cykelhjelmen, er dette tal nu nede på 31.000.

Rådet for Sikker Trafiks opfordring til alle forældre er fortsat:

  • Forældre skal tage lederrollen på sig
  • Forældre skal være rollemodeller
  • Forældre skal holde sammen
  • Forældre skal lave regler om brug af cykelhjelm

Hold den nederen!

Nederen forældre kampagnen har vundet flere priser

Nederen Forældre har hele fire gange vundet den prestigefyldte effektpris Advertising Effectiveness Award (AEA). Beskrivelse af de vindende cases kan findes i Reklamen til Eksamen (15, 16, 17, 19), udgivet af Kreativitet & Kommunikation.

Herudover har Nederen Forældre også vundet priser ved Creative Circle Award 2018, Danish Digital Award 2018 og været den mest populære danske reklamevideo på YouTube i 2017 og 2018.

Hent AEA beskrivelser af kampagnens resultater herunder:

 

Reklamen til Eksamen 2015.pdf
Download
Reklamen til Eksamen 2016.pdf
Download

Reklamen til eksamen 2017.pdf
Download

Reklamen til eksamen 2019.pdf
Download


Hør personlige beretninger