Fra sikkerhedsudstyr til tegn og signaler

Sikker Cyklist består af fem kapitler. Vi anbefaler, at du gennemgår alle kapitler i undervisningen.

Kapitel 1: Cyklens sikkerhedsudstyr

Kapitlet fokuserer på, hvilket udstyr cyklen skal være udstyret med for at være lovlig og sikker i trafikken. Når kapitlet er gennemført, skal eleverne kende det udstyr, der gør cyklen sikker og lovlig – og vide, at de er ansvarlige for, at cyklen er lovlig.

Stiplet linje

Kapitel 2: Tegn og signaler

Kapitlet fokuserer på, hvordan man kommunikerer i trafikken. Hvilke skilte og signaler bruges til at fortælle cyklisterne, hvordan de skal cykle, og hvordan cyklisterne kan advare andre trafikanter om deres hensigt.

Eleverne skal kende reglerne for egen tegngivning og forstå, at det at vise sin hensigt er med til at skabe sikkerhed. Eleverne skal kende til de andre trafikanters tegngivning og handle sikkert i forhold til dette.

Eleverne skal kende betydningen af de trafikskilte, der er relevante for at cykle i trafikken og vise, at de kan handle derefter.

Stiplet linje

Kapitel 3: Hvor må jeg køre?

Kapitlet fokuserer på de grundlæggende regler for placering i trafikken. Kapitlet forklarer både, hvor cyklisterne skal cykle, og hvordan de skal handle i kryds og rundkørsler.

Eleverne skal vide, hvordan de kan placere sig rigtigt og sikkert i trafikken og kende til risikofaktorer i forhold til deres placering i kryds, på vejen, på cykelstier og i rundkørsler.

Stiplet linje

Kapitel 4: Hvem holder tilbage for hvem?

Kapitlet fokuserer på reglerne for vigepligt. Eleverne lærer, hvornår de skal holde tilbage, og hvornår de har ret til at køre frem.

Eleverne arbejder med, hvor og hvornår de skal holde tilbage for andre trafikanter, og at de samtidig ikke kan regne med, at andre trafikanter kender deres vigepligtsregler - især højrevigepligten.

Når eleverne har gennemgået kapitlet, kender de til vigepligtsregler, herunder ubetinget vigepligt og højre vigepligt.

Stiplet linje

Kapitel 5: Spænd hjelmen

Kapitlet kommer hele vejen rundt om cykelhjelmen både cykelhjelmens konstruktion og funktion. Derudover fortæller kapitlet om de mest typiske cykelulykker, så eleverne forstår, at selv en dygtig og erfaren cyklist, aldrig kan vide sig sikker på, hvad der sker i trafikken. Men heldigvis kan man vælge at bruge cykelhjelm, og dermed selv være med til at bestemme, hvor galt det går, hvis ulykken skulle ramme én.

Kapitlet indeholder to film, hvor eleverne henholdsvis møder to udskolingselever, der har valgt at køre med cykelhjelm, selvom mange af deres kammerater ikke længere bruger den. I den anden film møder eleverne Nikolaj, der fortæller om, hvordan hans cykelhjelm gjorde en stor forskel, da han styrtede på cykel.

Kapitlet lægger op til, at eleverne kan tage en åben diskussion af for og imod brug af cykelhjelm ikke bare her og nu, men også når de skal videre op i udskolingen.

Brug evt. den røde minihjelm til at give eleverne en sansemæssig oplevelse af, hvor stor en forskel det gør at ramme asfalten med og uden cykelhjelm.
Rød pilLærervejledning, videoinstruktion og billeder af minihjelmen